>>>  Laatst gewijzigd: 13 februari 2022  
Ik

Filosofie en de waan van de dag

Startpagina Glossen Weblog Boeken op emo-level-4.nl Uitwerkingen

2018

Nog even over die aap die zogenaamd een 'selfie' nam ...

(11 februari 2018)

Ik vind het maar een groot probleem dat we in de taal van mensen over dieren praten. Misschien drukken 'die trouwe hondenogen' alleen maar uit dat de hond medelijden heeft met zijn dikke baasje die kortademig zijn poep opruimt, wie zal het zeggen.

Een aap neemt nooit een 'selfie', want kan dat principieel niet. Een aap heeft namelijk geen zelf, is geen handelend persoon. Een 'selfie' nemen veronderstelt namelijk een handeling: nadenken, afwegen, een beslissing nemen en daar verantwoording over af kunnen leggen. Toevallig op een knop drukken waardoor toevallig een aardige foto ontstaat is geen handeling, dus is er geen sprake van een zelfportret. Niet bij een mens en al helemaal niet bij een aap.

Ik lag in een deuk toen ik las dat er een rechtszaak werd gevoerd over de auteursrechten op die toevallige 'selfie'. Hoe gek wil je het maken? Een rechtszaak aanspannen namens een dier is gewoonweg belachelijk, dat verzoek had meteen onontvankelijk verklaard moeten worden. Dat dat niet gebeurd is zegt alles over de rechtsspraak in de USA. Een dier kan nooit een partij zijn in een rechtszaak. Een dier kan niet vertellen wat het wilde en niet wilde, heeft zelfs geen wil in die zin, een dier kan niet handelen, kan niet zelf aansprakelijk gesteld worden.

Natuurlijk moeten mensen dieren goed behandelen, niet misbruiken en zo verder. Maar het is nogal huichelachtig om zo veel liefde voor een enkele aap te demonstreren in een wereld waarin miljoenen koeien, varkens, en kippen opgesloten worden in eindeloos grote stallen en geen enkele vrijheid van bewegen hebben.