>>>  Laatst gewijzigd: 13 december 2021  
Ik

Filosofie en de waan van de dag

Startpagina Glossen Weblog Boeken op emo-level-4.nl Uitwerkingen

Tot 2016

Commercie en films

(15 juni 2006)

Eén van die dingen die mij al tijden ergert, is hoe commerciële zenders omgaan met films. Ik begrijp niet dat er geen volksopstand uitbreekt vanwege het in tweeën delen van een film om tussendoor programma's als 'Hart van Nederland' en 'Piets Weerbericht' uit te kunnen zenden. Of vanwege het onderbreken van een film voor reclame. Of zelfs voor het niet af laten lopen van de titelrol op het einde van de film.

Je verplaatst je in een film, je leeft mee met het verhaal, je voelt mee met wat de acteurs proberen over te brengen, en - bam!! - op een volkomen willekeurig moment wordt op een volkomen gevoelloze manier de film onderbroken om de meest stupide reclame uit te zenden waarnaar niemand wil kijken (zoals al uit zo veel onderzoeken is gebleken).

Dit is werkelijk net zo slecht als dat gevreet en geslurp dat je tegenwoordig in de bioscopen mag aanhoren van de mensen naast, achter, voor en boven je. Het maakt dat je je niet meer rustig kunt inleven in een film, dat je je niet meer lekker kunt identificeren met rollen of situaties, dat de film geen gevoelens meer in je naar boven kan halen.

Stel je voor dat je helemaal in een boek opgaat dat je aan het lezen bent. En ineens trekt iemand dat boek uit je handen met de mededeling dat je pas over 15 minuten verder mag lezen. Je zou het niet accepteren. Stel je gaat naar een ballet- of operavoorstelling en je hoort de hele tijd het gekraak van verpakkingsmaterialen en de eetgeluiden van de mensen om je heen. Je zou je geld terugvragen. Waarom accepteren we dit dan wel bij films?

Dit soort commercie is slecht voor mensen. Het schept afstandelijkheid en gevoelsarmoede. Reclame zou wettelijk verboden moeten worden.